З кожним новим поколінням підвищується рівень проникнення Інтернету в
сім’ї.[ ?] Сьогодні все більше дітей користуються Інтернетом для
спілкування, пошуку інформації, ігор, завантаження мультимедійного
контенту. Але з розширенням
можливостей в онлайні збільшується і кількість ризиків. Що ж може
трапитись у реальному житті через безтурботну віртуальну поведінку? Чи
знають про це діти? А батьки? Чи усвідомлюють вони необхідність навчання
не просто тому, як користуватися мережею Інтернет,
а ще й тому, як уникнути небезпечних ситуацій? Чи можна віднести це до
сфери компетенції шкіл?
У відповідь на ситуацію, коли
українська громадськість не до кінця усвідомлює всі можливі ризики в
Інтернеті, у 2008 році компанія «Майкрософт Україна» ініціювала
створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті. За цей час
було проведено багато активностей та науково-освітньої діяльності.
У 2011 році у рамках програми
Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та
соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське
широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо
питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було
проведено в Україні. Його результати наведені нижче.
Ключові результати:
З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.
52% дітей виходять в Інтернет
передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер
мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%).
44% дітей знаходяться у
потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже
були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними
знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає
60,3%.
72,5% дітей хочуть отримувати
більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків
також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для
дітей.
У сім’ях діти краще за батьків
розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на
домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і
налаштуванням займалася дитина.
Думку про те, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі, розділяють 95% батьків і лише 13% самих вчителів.
На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?
Серед ризиків в Інтернеті діти одразу
називають найвідоміші: віруси – 39%, «дорослий» контент (маються на
увазі сайти із порнографічним змістом) – 21%, Інтернет-залежність – 19%
та шахрайство (мається на увазі викрадення особистої
інформації і паролів, банківської інформації, шахрайство за допомогою
Інтернет-магазинів та онлайн-сервісів з платними СМС) – 3,45%.
Дослідження показало: що дорослішою стає
дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті.
Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже
ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років
та більше ніж 60% підлітків 15-17 років (графік 1). Дані про своїх
батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11
років та 6,5% 15-17-річних (графік 2).
Графік 1
|
Графік 2
|
Найпопулярніші за відвідуваністю серед
дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу
з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У
соціальних мережах свій особистий номер телефону
вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%,
розмістили особисті фотографії – 51%.
При цьому показово, що від загальної
кількості бажаючих отримати більше інформації про ризики в Інтернеті
(72,5% респондентів-дітей) більшість – 89% хоче знати більше саме про
захист у соціальних мережах.
Що думають батьки про безпеку дітей в Інтернеті?
Рівень користування Інтернетом серед
батьків нижчий ніж серед дітей і становить 70,6%. У сім’ях діти краще за
батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, які
підтвердили, що у них на домашньому комп’ютері встановлено
антивірус, 95% вказали, що його установкою та налаштуванням займалась
дитина.
На думку батьків, можливість викрасти
дитину, використовуючи Інтернет, більш ніж реальні – так вважають 76%
опитаних. Але при цьому 73% батьків вважають, що вони знають про
небезпеку в Інтернеті, і що саме їхня дитина також захищена
у мережі, тобто знає про ризики і може їх уникнути.
81% батьків підтвердили, що
використовують вдома батьківський контроль. 56% з цього числа мали на
увазі не програмне забезпечення, а саме психологічний контроль з боку
батьків: питають, які сайти відвідують, чи є проблема у мережі
та інше. Насправді «батьківський контроль» – це програмний продукт,
який дозволяє значно убезпечити перебування дитини у мережі Інтернет.
Про те, що їхні діти користуються
Інтернетом в Інтернет-кафе та у школі, батьки, виходячи з дослідження,
не підозрюють. Місцями виходу в Інтернет вони назвали дім (69%) та дім
друзів (30%). Але при цьому більше 16% дітей (у віковій
групі 10-11 років цей показник досягає 30%) періодично виходять в
мережу з Інтернет-кафе.
Також 81% батьків, які впевнені у
безпеці своєї дитини в Інтернеті, вважають (часто помилково), що їхня
дитина повідомить їх про заплановану зустріч з віртуальним знайомим (але
75% дітей, що проводили такі зустрічі, приховують
цю інформацію від батьків).
97% батьків впевнені у необхідності
навчати дітей безпеці в Інтернеті в рамках шкільної програми, у той же
час 72% покладають цю відповідальність і на себе.
Чи готові вчителі навчати дітей питанням безпеки у мережі Інтернет?
Серед вчителів рівень користування
Інтернетом вищий, ніж серед батьків – 83%. Про свої знання з приводу
небезпек у мережі завили 85% вчителів і 27% дійсно з ними знайомі. При
цьому 68% вважають, що тема безпеки у мережі – чергова
реклама антивірусного програмного забезпечення.
Учителі – найбільш обізнана аудиторія
дослідження. Серед ризиків у мережі вчителі називають шахрайство –
48,8%, віруси – 21,3%, прояви насильства над дітьми (мається на увазі як
психологічне насильство під час перегляду певних
матеріалів, так і реальне насильство внаслідок активності в Інтернеті) –
20,7%. При цьому, незважаючи на обізнаність, 68,3% вчителів вважають,
що питання небезпеки в Інтернеті більше рекламується виробниками
антивірусного ПЗ, ніж реально існує.
Як один із методів підвищення рівня
безпеки у мережі 93% опитаних вчителів пропонують обмежити перебування
дітей онлайн, при цьому 55,5% зразу ж вказують на те, що це буде не
результативно.
96% вчителів погоджуються, що дітей
треба вчити основам безпеки у мережі. Але при цьому тільки 13% з них
впевнені, що цим повинна займатися школа, і 56% - делегують цей
обов’язок батькам. 78% думають, що бесіди з дітьми у школі
на тему безпеки в Інтернеті будуть дуже корисними. Але 65% впевнені у
тому, що проводити їх повинні спеціалісти, а не вчителі даної школи (як
варіант, вчителі, запрошені з іншої школи).
Графік 3.
Як висновок можна констатувати
недостатній рівень поінформованості дітей на тему безпеки в Інтернеті
при високому рівні ризиків, які можуть трапитись з дітьми у мережі. До
того ж зовсім недостатнім є рівень залученості
батьків та вчителів у процес виховання культури безпечного користування
Інтернетом серед дітей.
Про дослідження
Дослідження «Рівень обізнаності
українців у питаннях безпеки дітей в Інтернеті» було проведено кафедрою
превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО у жовтні, 2010 -
січні, 2011. Вибірка дослідження становила 16850 респондентів,
у тому числі 7600 дітей віком від 10 до 17 років, 4000 батьків та 5150
вчителів. Дослідження проводились в 11 областях України: Харківській,
Тернопільській, Рівненській, Львівській, Київській, Запорізькій,
Черкаській, Донецькій, Луганській, Житомирській областях
і АР Крим. Анкетування проводилось в обласному центрі та трьох районних
центрах у кожній згаданій області.
Усі права та результати дослідження
належать компанії «Майкрософт Україна». Посилання на «Майкрософт
Україна» при використанні його результатів є обов’язковою. |